Stressaako joulusyömiset?

19.12.2020

Joulu on tosi lähellä, ja se tuo mukanaan monille paitsi hetken pysähtyä ja rentoutua, myös stressiä. Yksi stressin aiheista voi olla joulu- ja muun juhlakauden syömiset. Jouluna on tarjolla yhtä jos toista herkkua useamman päivän ajan. Tämä voi tuntua stressaavalta, jos syömiseen liittyy myös negatiivisia tunteita esimerkiksi herkuttelun suhteen tai on sitoutunut painonhallintaprojektiin. Miten siis selvitä joulusyömisistä mahdollisimman vähällä stessillä?

Joulun lisäksi vuoteen mahtuu reilut 360 muuta päivää 

Aluksi on hyvä muistaa, että joulua juhlitaan vain muutaman päivän ajan. Vaikka silloin söisi normaalia runsaammin ja nauttisi juhlapöydän herkuista, niin se ei tarkoita painonhallinnan romuttumista tai sitä, että syöminen olisi ns. lähtenyt käsistä.

Itselleen voi antaa jouluna luvan syödä hyvällä omallatunnolla ja juuri omiin lempiruokiin keskittyen, ja myös päättää, että muutaman päivän jälkeen palataan normaaliin päivärytmiin ruokailujenkin suhteen. Jos paluu normaaliin tapahtuu joulun mentyä ohi, parin kolmen päivän päästä, niin ei liikakiloja ole juuri ehtinyt kertyä, ja paino voi tasoittua jo tavallisella syömisellä sekä liikkumalla hieman enemmän.

On myös hyvä muistaa, että jos joulunaikaa saa viettää vapaalla, niin se tarjoaa mahdollisuuden liikkumiseen. Liikunta paitsi virkistää oloa, kuluttaa energiaa niin myös auttaa hallitsemaan mahdollista kehon turvotusta, jota suolaisten herkkujen syöminen on voinut tuoda tullessaan. 

Valitse joulupöydän tarjottavat viisaasti 

Vaikka itselleen antaisi luvan nauttia ruuasta, niin pienillä vinkeillä voi jouluherkuttelua pitää kohtuullisemmalla tasolla. Ensinnä kannattaa valmistaa ruokia vain sen verran, mitä joulun päivinä niitä arvioi menevän, ja toiseksi kannattaa keskittyä vain omien ja perheen lempiruokien valmistamiseen tai hankkimiseen

Mitä enemmän vaihtoehtoja joulupöydässä on, sitä enemmän yleensä tulee syötyä. Ja liika stressaaminen jouluruokien laittamisesta voi taas näkyä lisääntyneenä tunnesyömisenä.

Pureskele ruoka kunnolla ja hiljenny syömään

Jouluruoista kannattaa myös keskittyä nauttimaan! Ruoka on hyvä pureskella hitaasti ja kunnolla, samoin maistella eri ruokien makuja rauhassa. Ahmimalla saa helposti vain huonon olon ja tulee myös syötyä aivan liikaa, kun kylläisyyden tunnetta ei ehdi havaita nopeasti syödessä. Jos taas keskittyy syömään ruoan rauhallisessa tahdissa, niin huomaa paremmin myös kehon viestit siitä, milloin on tullut syötyä sopivasti, ja välttyy ähkyltä ololta.

Onko väliä, missä järjestyksessä ruokia syö?

Yksi hyvä vinkki on aloittaa ruokailu joulupöydän kevyemmillä vaihtoehdoilla, kuten salaateilla, kaloilla ja laatikoilla. Samoin rosolli on kevyttä jouluruokaa! Näin mahaa tulee täytettyä heti ruokailun aluksi kevyemmillä ruoilla, ja runsasenergisempiä ruokia ei jaksa syödä niin paljoa.

Kinkusta voi jättää näkyvän rasvan syömättä, ja rasvaisemmat juustot kannattaa jättää jälkiruokapöytään. Juustopöytää keventää, jos oheen lisää juustolautaselle myös erilaisia kasviksia ja hedelmiä. Yleensä myös laatu voittaa tässä määrän, ja 2-3 juustolajia voi riittää jo hyvin. Tässäkin vaihtoehtojen lisäys näkyy yleensä myös syödyn määrän lisäyksenä.

Juomat ja jälkiruoat voivat olla yllättävän kaloripitoisia

Alkoholijuomat sisältävät runsaasti energiaa, mikä kannattaa myös huomioida. Esimerkiksi liköörissä voi olla jopa 160-380 kaloria desilitraa kohti. Lisätietoja alkoholijuomien kaloreista löydät Alkon sivuilta

Jälkiruoka kuuluu monen joulupöytään, mutta siihenkin löytyy kevyitä vaihtoehtoja. Kannattaa muistaa perinteinen sekahedelmä- tai luumukiisseli, erilaiset marjaisat sorbetit sekä myös hedelmäsalaatit. Jos mieli tekee kuitenkin runsasenergisempiä herkkuja, kuten suklaakakkua, niin kohtuullinen annoskoko on hyvä vinkki.

Hyvää joulua!

Lopuksi haluamme toivottaa sinulle, lukijamme, oikein hyvää ja rentouttavaa joulunaikaa! Blogi jää tauolle joulun ajaksi ja palaamme jälleen tammikuun puolella asiaan pienen joululoman jälkeen.