Käytännön vinkkejä vatsan turvotukseen

30.09.2020

Vatsan alueen turvotus on varsin yleinen vaiva, mutta samalla harmillinen. Tutkimusten mukaan jopa viidennes kärsii siitä satunnaisesti tai säännöllisesti, mutta kuitenkin häiritsevästi.

Joskus taustalla voivat olla esimerkiksi ärtyvän suolen oireyhtymä (lue kirjoituksemme aiheesta täältä) tai hormonaaliset syyt. Vatsan turvotus voi olla oire myös sairaudesta tai ruoka-aineallergiasta tai -intoleranssista. Tietyissä tilanteissa onkin hyvä käydä lääkärin vastaanotolla selvittämässä mahdollisia sairauteen tai allergioihin liittyviä syitä vatsan oireiluun liittyen. Niistä on lisätietoa esimerkiksi täällä.

Vatsan turvotuksen syntymekanismit tunnetaan huonosti, ja ne vaihtelevat yksilöllisesti. Vatsan turvotuksesta kärsivät ihmiset saattavat aistia erilaisia kiputiloja herkemmin kuin toiset. Maha-suolikanava voi venyä herkemmin ja venyminen rekisteröidään keskushermostossa. Tähän liittyvä aivo-suoli -akseli toimii myös päinvastoin, ja siihen liittyvät myös psykologiset tekijät.

Muista hyvät ruokailutottumukset

Vatsan turpoamisen taustalla voivat olla omat ruokailutottumukset. Esimerkiksi ruoan hotkiminen ja ahmiminen voivat aiheuttaa samalla ilman liiallista nielemistä, mikä puolestaan lisää kaasun määrää suolistossa ja sitä kautta maha-alueen turvotusta ja myös ilmavaivoja. Samoin purukumin jauhaminen, kovien makeisten syöminen, pillin kautta juominen sekä tupakointi voivat kaikki osaltaan lisätä ilman nielemistä ja olla osatekijänä vatsan turvotukseen.

Jos siis huomaat syöväsi ateriat nopeasti  ja mahan turpoavan ruokailujen jälkeen, niin ensisijaisesti kannattaa rauhoittaa ruokailuhetki ja varata sille riittävästi aikaa. Älä syö kiireellä ja muista pureskella ruoka kunnolla! Samoin kannattaa muistaa syödä säännöllisesti ja kohtuullisia annoskokoja, sillä liian isot annoskoot voivat myös aiheuttaa mahan turpoamista.

Mitkä ruoat yleensä turvottavat mahaa?

Lista ruoista, jotka voivat lisätä kaasun muodostusta, on pitkä. Tällaisia ruokia ovat esimerkiksi:

  • rasvaiset ruoat
  • pavut, herneet, kaali, sipuli, sienet, paprika
  • banaani, viikuna, päärynä, viinirypäleet, rusinat, kuivatut luumut
  • ksylitoli, fruktoosi, sorbitoli,
  • hiilihappopitoiset juomat
  • maitotuotteet, jos taustalla on laktoosi-intoleranssi.

Harvoin kuitenkaan joutuu jättämään kaikkia listalla mainittuja ruokia pois, vaan oma vatsa voi sietää hyvin yhtä näistä ja toinen taas aiheuttaa runsaasti kaasun muodostusta ja turvotusta. Oman vatsan oireilua kannattaa seurata ja oppia tuntemaan ne yksilölliset ruoka-aineet, minkä kanssa maha ja suolisto reagoivat.

Tarkkailussa on myös hyvä muistaa, että harva ruoka aiheuttaa oireita suolistossa heti, vaan ruoansulatukselta vie useamman tunnin sulattaa ateria ja kuljettaa se paksusuoleen, missä suoliston kaasunmuodostus tapahtuu. Eli jos maha on turvonnut illalla, niin kannattaa miettiä useampi tunti taaksepäin, lounaaseen ja jopa aamupäivään asti, omien aterioiden koostumusta ja mikä ruoka voisi olla turvotuksen taustalla.

Ylävatsavaivoissa vatsa taas voi oireilla nopeamminkin aterian jälkeen, ja tässä oireina ovat usein esimerkiksi ylävatsan turpoaminen, täyteläisyyden tunne ja röyhtäily.

Liikunta avuksi

Vatsavaivoista kärsivän kannattaa harrastaa liikuntaa päivittäin. Lisäksi lihaskunto ja keskivartalon lihasten hallinta vaikuttavat oleellisesti vatsan kuntoon, toimintaan ja kipuaistimusten tuntemiseen. Suoliston liikkuvuus ja kaasun kulkeutuminen suoliston läpi lisääntyvät huomattavasti enemmän henkilöllä, joka liikkuu säännöllisesti.

Vatsavaivojen yhteydessä hyviä liikuntamuotoja ovat metsäkävely, yin jooga, pilates, dynaamiset liikkeet. Hikijumppaa, varsinaisia kovatehoisia hiit-treenejä tai kuntosaliharjotteita ei kannata tehdä kupruilevan vatsan kanssa.

Hyvä vinkki estää vatsan turvotusta, etenkin istumatyötä tekeville, voi olla nousta tuolilta riittävän usein, esimerkiksi 1-2 kertaa tunnissa, ja kävellä hetken ajan tai tehdä vaikka muutamia kyykkyliikkeitä. Myös lounaan jälkeen voi olla hyvä käydä lyhyellä kävelyllä. Lisäksi myös liian kireät vaatteet voivat aiheuttaa vatsalle mekaanista ärsytystä ja turvotusta, joten kannattaa kokeilla myös löysempiä tai joustavampia vaatteita, jos alavatsan turvotus on ongelmana.

Apteekin hyllyltäkin löytyy apua

Yleisempiä vatsavaivoja ovat vatsan turvotus, ilmavaivat sekä ruuansulatusvaivat. Näitä oireita voi lyhytaikaisesti hoitaa erilaisilla apteekista ostettavilla itsehoitovalmisteilla. Jos ruoansulatusvaivat ovat pitkäaikaisia tai niihin liittyy kipua tai veristä ulostetta, on syytä hakeutua lääkäriin.

Paras tapa hoitaa ja ennaltaehkäistä vatsan turvotusta ja ilmavaivoja, on välttää niitä ruoka-aineita, jotka aiheuttavat oireita. Parasta lääkkeetöntä hoitoa on lempeä liikunta. Suoliston epätasapainoinen bakteerikanta voi edesauttaa erilaisten vatsavaivojen syntymistä. Maitohappobakteereista rutiininomaisesti käytettynä ei tosin ole hyötyä vatsavaivoihin. Maitohappobakteereilla on oma roolinsa antibiootin aiheuttaman ripulin tasapainottamisessa.

Apteekista saatavia tuotteita erilaisten vatsavaivojen hoitoon löytyy useita. Valmisteet, jotka sisältävät simetikonia ja dimetikonia, pienentävät ilmakuplia suolistossa. Näitä valmisteita löytyy kapseleina, tabletteina, tippoina ja jauheina. Joihinkin valmisteisiin on lisätty simetikonin ja dimetikonin lisäksi piparminttuöljyä. 

Piparmintun toimintaperiaate vatsavaivojen lievittämisessä perustuu siihen, että se rentouttaa suoliston sileää lihasta ja näin voi vähentää mahakipua. Saatavilla on myös pelkkää piparminttua sisältäviä enterokapseleita. Niitä käytettäessä on syytä muistaa, että ne kannattaa ottaa tyhjään vatsaan, esim. ensimmäiseksi aamulla pari tuntia ennen aamiaista. Valmisteita ei saa siis ottaa aterian yhteydessä tai pureskella tai puolittaa, ettei piparminttu vapaudu liian aikaisesti. Tämä saattaa pahentaa oireita ja aiheuttaa paikallista ärsytystä suussa ja ruokatorvessa. 

Piparminttua ei saa käyttää jos on aikaisempaa närästystä, maksasairaus, sappitietulehdus, hapoton maha, sappikiviä tai jokin muu sappisairaus.

Ruoansulatusongelmiin löytyy myös erilaisia entsyymivalmisteita. Monientsyymivalmiste sisältää 14 erilaista ruoansulatusentsyymiä, jotka pilkkovat hiilihydraatteja, rasvaa ja proteiinia. Monientsyymivalmiste sopii niille, joilla on lieviä ruoansulatusongelmia tai heikentynyt ruoansulatus. 

Vatsan turvotukseen ja kupruiluun voi auttaa myös alfagalaktosidaasi-entyymiä sisältävä valmiste, joka pilkkoo vihannesten ja muiden kasvisten, palkokasvien, sipulin, viljojen ja pähkinöiden sisältämiä sulamattomia hiilihydraatteja.

Raskauden ja imetyksen aikana valmistetta ei suositella käytettäväksi.

Jos vatsan turvotukseen liittyy ummetusta, kannattaa hoidoksi kokeilla kuitulisää. Paras vaihtoehto tähän on liukeneva psylliumkuitu, jota voi ostaa apteekin itsehoitopuolelta ilman reseptiä. Viljatuotteiden liukenematon kuitu saattaa pahentaa turvotusta. 

Kuitulisiä käytettäessä on muistettava juoda runsaasti vettä, vähintään 1,5 litraa päivän aikana. Toimiakseen kuitulisävalmisteet tarvitsevat vettä suolistoon, muussa tapauksessa ne pahentavat ummetusta ja lisäävät turvotusta sekä kipua.

Lopuksi

Vatsan turvotuksen syyt ja hoito ovat aina yksilöllisiä. Yhdestä vinkistä on apua toiselle ja toiselle taas ei. Herkkävatsaisen kannattaa seurata oman vatsan oireilua ja mistä oireet voivat johtua sekä kokeilla erilaisia käytännön vinkkejä löytääkseen itselle toimivimmat. On myös hyvä muistaa, että joskus vatsaoireista kannattaa ehdottomasti käydä myös lääkärissä sulkemassa vakavammat syyt pois oireilun taustalta.

Usein myös stressi lisää mahan oireilua, ja riittävä liikunta, uni ja rentoutuminen taas vähentävät sitä. Keho on kokonaisuus, joten vatsan oireilukin voi usein viestiä elämäntilanteen kuormittavuudesta, jolloin kannattaa ensisijaisesti pyrkiä vaikuttamaan kuormittavaan tilanteeseen tai vähintään löytää itselle sopivia stressinhallintakeinoja. Voit lukea blogista lisää stressistä ja stressinhallinnasta aiemmasta kirjoituksestamme.