Pikadieettien hyödyt pysyvässä painonhallinnassa - onko niitä?

14.01.2021

Vuosi on vaihtunut, ja yksi varma tunnusmerkki asiasta ovat laihduttamiseen keskittyneet lehtijutut sekä mainokset. Yhteistä monelle näistä ovat laihuuden tai hoikkuuden yhdistäminen erilaisiin positiivisiin asioihin, kuten terveyteen, hyvinvointiin ja onnellisuuteen. Tyypillistä myös on, että jutuissa ja mainoksissa luvataan usein varsin nopeaa painonpudotusta, jopa useita kiloja viikossa. 

Usein myös ruokavalio, millä tuloksiin näiden dieettien mukaan päästään, on rajoittunut sekä saattaa perustua vahvasti muutamalle ruoka-aineelle ja muiden ruokien karsimiselle. Tämänkertaisessa blogissa käsittelemme nopeiden dieetin haittoja ja miksi niistä ei ole hyötyä pysyvän painonhallinnan kannalta.

Jos loma ja joulun ajan syömiset stressaavat edelleen, voit lukea aikaisemmasta blogistamme miten neuvoimme suhtautumaan juhlapyhien aikaiseen herkutteluun. Blogiin pääset tästä.

Paino pois ja äkkiä, mutta terveyden kustannuksella 

Kolikon kääntöpuolena näissä tiukoissa dieeteissä on usein se, että hyvästä alusta ja mahdollisesta nopeasta painonpudotuksesta huolimatta harva kuitenkaan jaksaa kovin pitkään noudattaa tiukkaa ja rajattua ruokavaliota sekä usein päälle tulevaa kovaa treeniohjelmaa. Usein myöskään painonpudotus ei tuo luvattua onnea, vaan huono päivä on huono hoikempanakin ja alhainen rasvaprosentti ei suojaa masennukselta. Laihdutuksessa ja painonhallinnassa on huomioitava myös muu elämä. Jos työ on stressaavaa ja aikaa vievää, liikunnalle ei jää paljon aikaa ja kärsii erilaisista kroonisista sairauksista, niin elimistöä rasittavalla laihdutuksella saa käytännössä vain haittoja aikaan.

On myös hyvä huomata, että kovin tiukoissa laihdutusohjelmissa on vaaransa. Liian kova ja nopea painonpudotustahti voi itse asiassa aiheuttaa erilaisia terveyshaittoja, kuten nestehukkaa, väsymystä, stressitason kohoamista, uni- ja kuukautiskierron häiriöitä, kilpirauhasen toiminnan häiriöitä, hiustenlähtöä, ihon roikkumista ja rypistymistä, infektiokierrettä sekä aineenvaihdunnan häiriöitä. Puhumattakaan siitä, että tiukat dieetit altistavat myös häiriintyneelle syömiselle, kuten ahmimiselle.

Pidempiaikainen seuraus voi myös olla luuston haurastuminen, ravintoainepuutokset, kihti tai sappikivet. Kova painonpudotustahti liittyy sappikiviin siten, että rasvakudoksen palaessa vapautuu elimistöön kolesterolia, joka voi osittain kiteytyä sappikiviksi. Nopea laihduttaminen esimerkiksi paastoamalla tai erittäin vähäenergisellä ruokavaliolla (ns. pussikeittodieetillä) taas voi lisätä veren virtsahappopitoisuutta ja laukaista kihtikohtauksen. 

Mikä on sopiva painonpudotustahti ja mikä ei?

Maltti on valttia, kun asettaa painonpudotukselle tavoitteita. Sopiva painonpudotustahti on lähteistä riippuen noin 100-500 grammaa viikossa, mikä tarkoittaisi kuukaudessa puolesta kahteen kilon laihtumista. Tätä nopeampaan tahtiin ei kannata pyrkiä, sillä nopeassa laihdutuksessa elimistö ei menetä pelkästään rasvakudosta vaan myös vettä sekä lihas- ja luukudosta. Nestehukka korjaantuu yleensä nopeasti siirryttäessä takaisin normaaliruokailuun, mikä näkyy toki vaa'assa nopeana "lihomisena", mutta etenkin ikääntyessä on hankalampaa saada takaisin menetettyä lihas- ja luukudosta.

Samoin tiukka ruokavalio ja kalorirajoitus tekevät hallaa aineenvaihdunnalle. Kun kehosta häviää lihasta, niin samalla pienene myös päivittäinen energiantarve, sillä lihaskudos on aktiivista ja energiaa kuluttavaa kudosta. Tällöin dieetin loputtua päädytään helpolla tilanteeseen, jossa palataan normaaliin - entiseen - ruokavalioon, mutta energiantarpeen vähennyttyä elimistö ei enää kuluta entistä energiamäärää. Seurauksena on paitsi painonnousu myös kehon koostumuksen muuttuminen terveyden kannalta epäedullisemmaksi, kun rasvan osuus lisääntyy.

Mistä tunnistaa vaaralliset pikadieetit?

Terveyden kannalta haitallisia pikadieettejä ja muita tiukkoja kuureja kannattaa pyrkiä välttämään, sillä pidemmällä tähtäimellä niissä painon sijaan menettää yleensä vain rahaa ja pahimmillaan myös terveyden. Yhteistä näille pikadieeteille on hiilihydraattien poistaminen ruokavaliosta. Nopean painonpudotuksen taustalla on alkuun nesteen poistuminen elimistössä, seuraavaksi paino lähtee lihaksista ja viimeisenä rasvakudoksesta. Alkuun paino putoaakin nopeasti, mutta sitten laihtuminen hidastuu, elimistö voi mennä säästöliekille, energian kulutus pienenee ja laihtuminen voi jopa pysähtyä.

Haitallisilla pikadieeteillä on muutamia yleisiä tunnusmerkkejä, jotka huomatessaan kannattaa jättää uusi ruokavalio väliin:

1. Tiettyjen ruoka-aineiden tai ruokaryhmien tiukka rajoitus tai poisjättäminen

Somessa mainostetaan paljon viljojen ja maitotuotteiden poisjättämistä ruokavaliosta. Jos viljat ja maitotuotteet korvataan esim. kasviksilla, niin paino varmasti putoaa alkuun. Pidemmän päälle viljaton ruokavalio on kuitenkin kuituköyhää, jolla on haitallisia vaikutuksia suoliston mikrobistoon sekä painonhallintaan.

Esimerkiksi ketogeeninen ruokavalio on ollut paljon esillä. Jos sinulla on erilaisia lääkkeitä käytössä vaikka kroonisiin sairauksiin tai kiputiloihin, niin ketogeenista ruokavaliota ei suositella. Ketogeeninen ruokavalio painottuu proteiinin ja rasvaan, ja hiilihydraatit ovat minimissään. Jos lääkkeen ottaa tällaisen ruoan kanssa, niin proteiini ja rasva pysyvät kauan mahassa ja samoin pysyy lääke, ennen kuin ne imeytyvät suolistosta eteenpäin vaikutuskohteeseensa. Tällaisella kombinaatiolla on hidastavaa vaikutusta lääkkeen imeytymiseen ja tehoon, ja se voi näkyä lääkkeen vaikutuksessa.

2. Luvataan nopeaa painonpudotustahtia

10 kg kuukaudessa on liikaa ja sellainen ei ole terveydelle sopivaa laihdutusta. Nopeasti lähtenyt paino palaa yleensä vielä nopeammin takaisin, kun dieetti on ohi ja palataan samoihin vanhoihin elämäntapoihin.

3. Muodikas nimi, kuten esim. pätkäpaasto, suoliston resetointidieetti tai ketodieetti

 Paastot tai dieetit eivät ole ihmekonsteja, eikä niillä paranneta tai ennaltaehkäistä sairauksia. Paastopäiviä ja muita dieettejä kannattaa lähestyä maltilla. Terve ihminen, jolla ei ole sairauksia eikä lääkkeitä käytössään ja fyysinen suorituskyky on kohdallaan, voi kokeilla yhden paastopäivän viikossa. Vuorokautta pidempiä paastoja ei suositella terveellekään.

4. Vahva pohjautuminen erilaisiin ravintolisiin ja muihin "korvikeruokiin"

On hyvä pitää mielessä, että erilaisten dieettien kannattajat tarjoavat usein myyntiin omia tuotteitaan, ravintolisiä tai pussikeittoja. Monipuolista ruokavaliota ei voi korvata ravintolisillä, eikä pussikeitto ole loppuelämän ratkaisu ruokavalinnan kannalta. Sairaalassa, lääkärin ohjeistuksessa, tapahtuva laihdutus VLCD-valmisteilla, on suositeltavaa ainoastaan sairaalloisesti ylipainoisille, jotka ovat menossa laihdutusleikkaukseen.

5. Muiden terveellisten elämäntapojen, kuten liikunnan, unen, mielialaan sekä palautumiseen, unohtaminen.

Pysyvän painonhallinnan perusteet 

Meillä Bon Vitae -blogissa puhutaan usein painonhallinnasta, mutta tarkoitamme tällä kaikkea muuta kuin pikadieettejä tai tiukkaa ruokavaliorajoitusta. Tule blogimme pariin uudelleen parin viikon päästä, sillä kerromme silloin lisää, mitkä ovat meidän parhaat vinkkimme terveyden kannalta edulliseen ja pysyvään painonhallintaan.