Kurkuma, echinacea ja muut luontaistuotteet vastustuskyvyn vahvistamisessa sekä flunssan hoidossa

16.09.2020

Tämänkertainen blogikirjoitus päättää kolmiosaisen kirjoitussarjamme, jossa olemme käyneet läpi voiko elintarvikkeiden, vitamiinien ja luontaistuotteiden avulla ehkäistä ja hoitaa flunssaa, vahvistaa vastustuskykyä tai lievittää flunssan oireita. Aiemmat kirjoitukset löydät täältä ja täältä.

Tällä kertaa otamme tarkastelun alle erilaiset luontaistuotteet, kuten kurkuman ja echinacean, ja käymme läpi kannattaako niitä käyttää vastustuskyvyn vahvistamiseen ja flunssan ennaltaehkäisyyn.

Kurkuma 

Kurkuma on kauniin keltainen mauste ja sitä käytetään curry-mausteseoksen valmistamiseen. Tämän lisäksi kurkumalla uskotaan olevan terveyttä edistäviä vaikutuksia esimerkiksi ayurvedisen -lääkintäperinteen mukaan. Kurkumaa on tarjolla kapseleina, jauheina ja uutteina. Tämän lisäksi näkee myytävän myös erilaisia valmisteita kurkumiini-nimellä, joka on kurkumasta erotettu kurkuman väriaine, joka toimii myös antioksidanttina.

Kurkumalla ajatellaan olevan myös tulehdusta alentavia vaikutuksia. Kurkumaa, ja etenkin kurkumiinia, on myös tutkittu, ja kurkumiinin on havaittu erilaisissa, pääosin soluviljelmien ja eläinkokeiden avulla tehdyissä tutkimuksissa esimerkiksi vähentävän Alzheimerin tautiin liittyvän plakin kertymistä elimistöön tai tappavan syöpäsoluja. Näitä tutkimustuloksia ja uutisia lukiessa on hyvä muistaa, että samat tulokset eivät välttämättä toteudu ihmisen elimistössä. Eli vaikka ensimmäisissä tutkimuksissa on saatu lupaavia tuloksia, lisää tutkimustietoa tarvitaan vielä paljon. Kurkuman on myös joissakin tutkimuksissa käytetty positiivisin lopputuloksin kivunlievitykseen tai nivelreuman oireiden lievitykseen, mutta näistäkin tarvitaan vielä lisätietoa.

Kurkuma on myös monen mielestä hyvä flunssalääke esimerkiksi kurkumalatten muodossa, jossa kurkumaa on sekoitettu lämpimään maitoon lattejuomaksi ja maustettu esimerkiksi vaniljalla, hunajalla tai kardemummalla. Vaikka vahva tutkimusnäyttö siitä, että kurkuman (tai kurkumiinin) käytöstä olisi hyötyä flunssan ehkäisyssä tai oireiden lievittämisessä, vielä puuttuu, niin kurkuman ei ole kuitenkaan juuri havaittu aiheuttavan haittoja ja se on yleisesti hyvin siedetty mauste, joten mikää ei estä kokeilemasta kurkumalattea flunssaoireiden lievittäjänä tai lisäämästä kurkumaa säännöllisesti ruokiin. Lämmin juoma voi joka tapauksessa helpottaa flunssaista oloa ja kauniin keltainen väri tuo piristystä.

Kurkuma sisältää kurkumiini vain 2-3 %, ja tutkimusten mukaan kurkumiini myös imeytyy elimistöön huonosti. Imeytymistä voi parantaa lisäämällä kurkumalatteen tai ruokaan hieman rypsi- tai muuta pehmeää rasvaa sisältävää kasviöljyä tai mustapippuria, jotka voivat tehostaa kurkumiinin imeytymistä elimistöön.

Kurkuma ei kuitenkaan ole lääke sanan varsinaisessa merkityksessä, sillä sen käyttöön liittyy muutama ongelmallinen asia. Syödystä kurkumiinista vain pieni osa pääsee verenkiertoon saakka muuttumattomana, eli kurkumiinin hyötyosuus ei ole kovin hyvä. Terveysvaikutuksen saamiseksi kurkuman täytyy matkata ohutsuoleen, josta sen pitäisi imeytyä porttilaskimoon, joka puolestaan johtaa maksaan. Maksasta kurkumiinin tulisi siirtyä verenkiertoon. Suurin osa kurkumiinista jää tälle tielle, eikä päädy kohdesoluun, eli kurkumiinin kyky läpäistä suolen seinämä on siis huono. Lisäksi maksa muuttaa kurkumiinin tehottomiksi yhdisteiksi. 

Kurkumaa kannattaa käyttää mausteen esim. suolan sijaan, mutta kurkumaa käyttävien on hyvä muistaa, että se voi aiheuttaa oireita ristiallergian muodossa koivun ja lepän siitepölylle allergisille.

Echinacea- eli auringonhattu-uute

Echinacea on ollut perinteisesti kasvisrohdosvalmiste nuhakuumeen lieventämiseen jo 1800-luvulla. Eurooppaan kasvi on rantautunut 1950-luvulla. Echinacean niin sanottuina vaikuttavina aineina on Echkaunopunahatun (Echinacea purpure) versosta ja juuresta valmistettu etanoliuute. Echinaceaa on saatavilla tippoina nautittavassa muodossa, tabletteina ja sitä on myös ainesosana erilaisissa valmisteissa, joiden avulla pyritään torjumaan flunssaa tai hoitamaan flunssan oireita.

Echinacean vaikutus perustunee siihen, että punahatun on todettu hillitsevän tulehdusreaktiota ja tehostavan veren valkosolujen toimintaa, ja tämä mekanismi voi suojata elimistöä "vierailta tunkeilijoilta". Kannattaa muistaa, että echinacea ei ole lääke ja se voi aiheuttaa yhteisvaikutuksia olemassa olevan lääkityksen kanssa.

Echinaceaa ei saa käyttää, jos on allerginen punahatulle ja mykerökukkaisille kasveille (esim. pujo). Samoin echinacea ei sovi, jos on jokin etenevä sairaus, kuten sidekudossairaus tai autoimmuunitauti (MS-tauti). Echinaceaa eivät saa myöskään käyttää raskaana olevat eivätkä lapset.

Tutkimustulokset echinacean käytöstä flunssan ehkäisyyn tai hoitoon ovat toistaiseksi ristiriitaisia. Joidenkin lähteiden mukaan echinacean käyttö voi estää flunssan kehittymistä tai lyhentää flunssaoireiden kestoa, mutta kovin vahvaa tutkimusnäyttöä ei tästä ole. Jos ei kuitenkaan kuulu edellä mainittuihin ryhmiin, joille echinacea ei sovi, voi flunssan ehkäisyyn tai oireisiin kokeilla kuuriluonteisesti echinacea-valmisteen käyttöä. Echinacea-tippoja voi sekoittaa esimerkiksi veteen, teehen tai muuhun juomaan. Jatkuvaan käyttöön Echinacea-valmisteita ei kuitenkaan suositella.

Carmolis-tipat 

Carmolis Yrttitipat sisältävät eteerisiä öljyjä useasta eri yrtistä vahvassa etanoliseoksessa (etanolipitoisuus 61,6%). Carmoliksessa käytetyt yrtit ovat piparminttu (mentoli), laventeli, kaneli, neilikka, sitruunamelissa, muskotti, salvia, sitruunaruoho, anis, sitruuna ja timjami.

Carmolis-tippojen eteeristen öljyjen uskotaan auttavan mm. nenän tukkoisuuteen ja kurkun karheuteen. Esimerkiksi piparmintun sisältämän mentolin on joissakin tutkimuksissa havaittu irrottavan limaa ja auttavan kurkkukipuun.

Carmolis-tippoja voi käyttää höyryhengityksen tehostamiseen, kun tippoja liuottaa kuumaan veteen. Sisäisesti tippoja voi ottaa esim. pieneen haaleaan vesitilkkaan sekoitettuna. Kiehuva vesi haihduttaa tippojen tehoaineet nopeasti. Tippoja voi myös esimerkiksi sekoittaa veteen ja kurlata juomalla kipeää kurkkua tai laittaa muutaman tipan rinnan päälle tai ohimoille, ei kuitenkaan rikkinäiselle iholle, avaamaan tukkoista nenää.

Väinönputki 

Väinönputki (Angelica archangelica) tunnetaan myös siitä, että sen mukaan Elias Lönnrot antoi nimen Kalevalan Väinämöiselle. Väinönputken käytöllä on ollut pitkät perinteet, saamelaisille se on ollut pyhä rohdoskasvi, jolla uskottiin olevan tarttuvia tauteja estävä vaikutus.

Väinönputken juuria on pureskeltu sellaisenaan ja uskottu sen antavan tehoa keripukkia, ruttoa ja muita tauteja vastaan. Voimakkaan makuisena se voi taltuttaa kurkkukipua, ja vaikutus perustuu polttavaan tunteeseen, joka voittaa kurkkukivun. Väinönputkessa on C-vitamiinia, jolla tunnetusti on flunssaa ennaltaehkäisevä vaikutus. Väinönputki on antibakteerinen, mutta bakteereja tappavaa vaikutusta kasvilla ei ole.

Väinönputkesta on markkinoilla erilaisia valmisteita, joita markkinoidaan vastustuskyvyn vahvistamiseen ja flunssan kuriin saamiseen. Kannattaa muistaa, että markkinoilla olevissa valmisteissa väinönputkea on sekoitettu glyseroliin, jonka maku voi antaa vaikutelman tehokkaasta tuotteesta.

Omat vinkkimme

Vahva vastustuskyky ei välttämättä pelasta aina sairastumisilta, mutta peruskunnon ollessa vahva, taudit eivät iske liian usein ja kovin voimallisesti. Yksikään yllä mainittu yrtti ei pelasta tai vahvista vastustuskykyä täydelliseksi, mutta tiettyjen perusasioiden ollessa kunnossa, niitä voi nauttia oman olon kohentamiseksi. 

Seuraavassa omia vinkkejämme, joilla vastustuskykyä saa boostattua ja flunssaa hoidettua ja jopa ehkäistyä.

  1. Unta palloon! Liian vähäinen ja huonolaatuinen uni vähentää kehon vastustuskykyä. Univaje aiheuttaa keholle stressiä, joka heikentää vastustuskykyä. Hyvin nukkuneena kehosi jaksaa paremmin taistella viruksia vastaan.
  2. Haukkaa happea: säännöllinen, kohtuullinen ja sopivan rasittava liikunta antaa keholle positiivista stressiä. Ylenmääräinen liikkuminen, raskaat lihaskuntotreenit yhdistettynä HIIT-treeneihin tekevät kehosta infektioherkemmän.
  3. Suolisto kuntoon! Vahva vastustuskyky lähtee suolistosta. Jos suoliston tasapaino järkkyy erilaisten antibioottien tai epäterveellisen ruokavalion ansiosta syntyy elimistöön helposti tulehdusreaktio. Monipuolinen, värikäs ruokavalio, joka sisältää riittävästi kuitua tukee suoliston hyvää bakteerikantaa.
  4. D-vitamiinia purkista pimeänä aikana. D-vitamiini on hyväksi myös vastustuskyvylle. Pimeänä vuodenaikana D-vitamiinia täytyy Suomessa ottaa purkista, sillä auringonvalon vähyyden johdosta sitä ei muodostu tarpeeksi elimistössä.
  5. Ahmi C-vitamiinia! Erilaiset suomalaiset marjat ovat varsinaista superfoodia, niiden sisältämän C-vitamiinin, antioksidanttien ja flavonoidien takia. Syö joka päivä ainakin kourallinen marjoja ja vaihtele lajia.
  6. Taltuta stressi. Stressaantuneena keho on jatkuvassa valmiustilassa ja kortisolin eritys huipussaan. Stressin lieventämisellä on positiivisia vaikutuksia niin suoliston hyvinvoinnin kannalta, kuin vastustuskyvyn vahvistamisessa ja aivojen toiminnan osalta. Hyviä ja ilmaisia stressinpoistolääkkeitä ovat luonnossa kävely, metsämeditaatio, uiminen tai jopa avantopulahdus ja musiikin kuuntelu.
  7. Pese kädet usein saippualla ja vedellä huolellisesti. Älä kaiva nenää ja silmiä, sillä virukset tarttuvat tehokkaasti ohuiden limakalvojen kautta.